Koncepcja pracy Przedszkola Nr 7
w Wyszkowie
na lata 2024-2029
Nasze hasło:
(…)Dziecko doskonale bawi się,
ale ta zabawa jest dla niego prawdziwą nauką,
bo uczy się „niechcący”, a zapamiętuje „na zawsze”.
Platon
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
- Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz. U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526),
- Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. u. z 2017 r. poz. 356), - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1658),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r. poz. 1611).
- Ustawie o systemie oświaty z dn. 7. 09. 1991 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z późn. zm.)
- aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i Statucie Przedszkola
- nowelizacja kodeksu rodzinnego i opiekuńczego czyli tzw. Ustawa Kamilka, która weszła w życie 15.02.2024 r.
O naszej placówce
Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta przy ul. 11 Listopada 50, mieści się w dużym wolnostojącym budynku, otoczonym okazałym ogrodem. W przedszkolu funkcjonuje 11 grup przedszkolnych do których przyjmowane są dzieci od 3 do 6 lat. Łącznie do placówki uczęszcza 250 przedszkolaków. Kadra na dzień 1 września 2024 r. liczy 26 nauczycieli i 24 pracowników administracji i obsługi. Placówka posiada 11 sal dydaktycznych wyposażonych w meble, sprzęt i pomoce dydaktyczne, duże hole, szatnie, sale do zajęć dodatkowych (logopedia, język angielski, kółka zainteresowań lub terapia – w zależności od organizacji pracy na dany rok szkolny) oraz zaplecze sanitarne i administracyjne.
Cele główne
- wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb
i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole, - zapewnienie bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw
- dawanie możliwości do zorganizowanej i spontanicznej zabawy wynikającej z naturalnej potrzeby dziecka– stawianie na wszechstronny rozwój dzieci poprzez literaturę
- stwarzanie atmosfery zaufania w środowisku rodzinnym i lokalnym (poprzez wspólne uroczystości, wycieczki, konkursy i pikniki)- ścisła współpraca z rodzicami, specjalistami, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli, promowanie placówki
Kierunki działań:
- profesjonalne podejście do dziecka, pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych
i dydaktycznych - wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie informacji o dziecku
i pomocy pedagogicznej
System motywacji dziecka do nabywania zachowań pożądanych
Stosowane nagrody:
– pochwała indywidualna
– pochwała przed całą grupą
– pochwała przed rodzicami
– oklaski
– emblematy
– przydział funkcji
Stosowane kary:
– brak nagrody
– upomnienie ustne
– czasowe odebranie przydzielonej funkcji
– chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy
– poinformowanie rodziców o zachowaniu
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci
Grupy starsze
- przeprowadzenie diagnozy – część jesienna i wiosenna
- bieżące monitorowanie i dokumentowanie wyników wspomagania rozwoju
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza wniosków do dalszej pracy
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu
Grupy młodsze
- sprawdzenie wiadomości i umiejętności dzieci na podstawie arkusza obserwacji – część jesienna i wiosenna
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie
- prezentacji dokonań dzieci (występy, konkursy, wystawy)
- gromadzonych wytworów działalności dziecka
- kroniki przedszkolnej
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania i wychowania
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty przez przedszkole
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych materiałach gromadzonych przez nauczycieli
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i Radę Rodziców (opinia). Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- ankiet
- rozmów z nauczycielami, rodzicami
- hospitacji
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
- arkuszy ocen pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela
Wyniki badań osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno – oceniających odbywających się co pół roku.
Model absolwenta przedszkola
Wychowanek naszego przedszkola:
- odnosi sukcesy i radzi sobie z trudnościami
- jest aktywny, dociekliwy i ambitny, otwarty, twórczy, komunikatywny
- rozumie świat i wartości w nim nagromadzone
- dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną
- posiada wiedzę i umiejętności pozwalające mu sprostać wymaganiom stawianym w szkole podstawowej i dorosłym życiu
- dostrzega i szanuje potrzeby innych
Sposoby współpracy organizowanej w przedszkolu
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
- przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń
- informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno – pedagogicznej i innej
- włączanie rodziców i innych członków rodziny do podejmowania działań na rzecz przedszkola
- szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców
- tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej
- współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Szkołą Podstawowymi, Policją, Strażą Pożarną, Miejsko – Gminną Biblioteką Publiczną, Domem Kultury – Hutnik, innymi przedszkolami, władzami samorządowymi itp.
- włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym, a także w akcjach charytatywnych
Wykaz realizowanych w przedszkolu programów
- „Od przedszkolaka do pierwszaka” Iwona Broda
- „Program adaptacyjny”
- Program profilaktyczno-terapeutyczny- program własny nauczycielek: Magdalena Łyszkowska, Edyta Bajor- Nizińska
- Logosensoryka dla smyka
- Uczymy dzieci programować- kodowanie na dywanie
- Wychowanie przez czytanie.
- Dobrze jemy ze Szkołą na widelcu.
- Projekty edukacyjne wynikające z Planów Rocznych Pracy Przedszkola
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.
Opracowana została przez zespół w składzie: Renata Nowak, Dorota Świderek, Małgorzata Sabak, Katarzyna Rosińska, Dorota Ogrodnik, Małgorzata Penkul we współpracy z Radą Rodziców.
Aktualizacja, 30.09.2024 r.